Komunikat Nr 3

S-7 komentarzy: 0

W poniedziałek 21 września odbyło się spotkanie otwarte Komitetu Społecznego „Siódemka – Wspólna Sprawa”. Obecni byli: Paweł Wrzosek, Krzysztof Bręgoszewski, Artur Sacharuk, Krzysztof Mańkowski, Jan Michaluk, Stanisław Skrzypczyk, Elżbieta Kaczanowska, Marek Zielski. Marcin Manowski, Grzegorz Piasecki, Filip Piasecki, Janusz Ocipka oraz przedstawicieli firm, których położenie pozostaje w kolizji z projektem zainwestowania S7 przygotowanym przez GDDKiA.

Podjęto następujące tematy postawione na porządku dnia:

  1. Przygotowania spotkania z posłami Sejmu RP.
  2. Uzupełnienie Prezydium Komitetu.
  3. Prezentacja wybranego wariantu S7 na odcinku Czosnów – Kiełpin i analiza potencjalnych kolizji z interesem otoczenia.

W punkcie pierwszym Przewodniczący poprosił osoby zaangażowane w kontakty z zaproszonymi posłami o wynik rozmów bezpośrednich. Marcin Manowski potwierdził zainteresowanie poseł PiS Anity Czerwińskiej dla problemu, gotowość do przygotowania spotkania z ministrem właściwym dla spraw infrastruktury, dyrekcją GDDKiA i wsparcia w tych rozmowach Komitetu, nie wykluczył obecności Pani Poseł na spotkaniu z Komitetem w dniu 28 września 2020. Pan Paweł Wrzosek poinformował o rozmowach z Posłanką PSL Bożena Żelazowską i jej możliwym udziale w najbliższym spotkaniu. Pan Artur Sacharuk poinformował o rozmowach z Posłem PiS Piotrem Uścińskim i jego obietnicy wsparcia działań Komitetu i obecności na spotkaniu. Przewodniczący Janusz Ocipka poinformował o rozmowach z posłem SLD Andrzejem Rozenkiem i ustaleniu jego wizyty oraz spotkania z Komitetem. Spotkanie będzie poprzedzone ewentualnym rekonesansem posłów w terenie inwestycji.

W punkcie drugim podjęto próbę uzupełnienia składu Prezydium Komitetu. Prezydium jest roboczym organem Komitetu w celu bieżącego i efektywnego działania, w tym koordynowania grup działania skupionych wokół poszczególnych problemów związanych z zaproponowanym projektem S7 na terenie Gminy Czosnów. Dla przypomnienia zasady przyjęte w pracy Komitetu to – wyłączność funkcjonowania w zakresie interesu mieszkańców i firm  Gminy Czosnów w związku z inwestycją budowy drogi ekspresowej S7 na terenie Gminy Czosnów, apolityczność, ponadpartyjność, brak konieczności zaangażowania finansowego członków, a także obiektywizm, profesjonalizm, wyłączna reprezentacja interesów otoczenia inwestycji S7, oparcie na potencjale merytorycznym i profesjonalnym  – w zakresie prawa i  drogownictwa – osób wspierających i członków Komitetu. Złamanie tych zasad lub upowszechnianie nieprawdziwych informacje o celach Komitetu działa na szkodę mieszkańców i firm Gminy Czosnów. Zdaniem większości Komitetu miejscowość Czosnów będzie narażona na największą uciążliwość budowy i późniejszych sytuacji awaryjnych, kryzysowych i eksploatacyjnych. Natomiast projekt przedłożony do opinii oddziałuje najbardziej negatywnie i bez zadośćuczynienia wpływa na stan firm skupionych po południowej stronie S7 – wchodząc w ich nieruchomości, wymuszając zmianę ciągów technologicznych, wzruszając podstawy stabilnego działania. Stąd propozycja stworzenia dwóch grup działania – Grupy Działania Czosnów i Grupy Działania Firmy. Przewodniczący zgłosił do ich koordynowania, w ramach Prezydium Komitetu osoby: radnej powiatowej Anny Maliszewskiej, która jednak odmówiła udziału w Prezydium i zadeklarowała działanie i wsparcie prac Komitetu, radnego powiatowego Marcina Manowskiego, który także odmówił czasowo udziału i poprosił o czas do zastanowienia co do udziału w pracach roboczych Prezydium Komitetu, Pana Filipa Piaseckiego, który poprosił o czas do zastanowienia. To przykra sytuacja, ale mamy nadzieję, że jak w przypadku innych miejscowości Czosnów uzyska swoją roboczą reprezentacje do koordynacji grupy działania i prezentacji obiektywnej oceny skutków proponowanego projektu S7 w tej miejscowości. Jeśli chodzi o przedstawicieli Grupy Działania Firmy, to uzyskano obietnicę, że reprezentacja zostanie wewnętrznie ustalona – zatem czekamy.  Wiara, że każda z firm oddzielnie ustali  korzystne rozwiązania z GDDKiA może być nieuzasadniona – wspólne działanie tworzy realną siłę oddziaływania. Publikowane, jako wizualizacja założeń programowych uzyskanie przez jedną z firm, korzystnego, acz  nadzwyczajnego odstępstwa od przyjętego wariantu zostanie wyjaśnione – to jeszcze niepewny, ale być może bardzo dobry prognostyk dla rozwiązania innych problemów. Takie odstępstwa i równe traktowanie należą się wszystkim firmom, których interesy narusza wariant projektowy GDDKiA. Prezydium uzupełniono o osoby: Krzysztofa Bręgoszewskiego działającego na odcinku Kazunia i Elżbiety Kaczanowskiej działającej na odcinku Łomna – Palmiry, skala problemów na tym odcinku zostanie przedstawiona w kolejnym punkcie porządku obrad Komitetu.

W trzecim punkcie obrad Komitetu, Przewodniczący dokonał prezentacji wybranego wariantu przebiegu i projektu S7 na odcinku Czosnów – Kiełpin. Niestety, jak w przypadku odcinka Modlin – Czosnów nie była tu oprotestowana decyzja środowiskowa, która ma ogromny, jeśli nie decydujący wpływ na możliwy do realizacji projekt S7. Zaczynając od początku odcinka, za strategiczne i newralgiczne, zdaniem wielu członków Komitetu, uznano głębokość ugięcia obecnego łuku S7 w Czosnowie. Po pierwsze, zgodnie ze zdaniem uzyskanym od firm po południowej stronie S7, ugięcie to jest zbyt płytkie i może powodować komplikacje w funkcjonowaniu tych firm, gdyż umożliwia wejście inwestycji S7 na ich tereny – podczas kiedy cała północna strona jest pusta, aż do praktycznie samych Palmir. W rozmowach przedstawiciele GDDKiA przyznają, że większe ugięcie jest możliwe i potrzebne. Staje jednak naprzeciw takiemu rozwiązaniu Urząd Gminy broniąc lokalizacji boiska sportowego i planowanych tam inwestycji. Komitet nie komentuje tych stanowisk i opinii. Brak takiego rozwiązania może jednak rodzić nieprzewidywalne  skutki dla uciążliwości budowy i późniejszej eksploatacji S7 dla Czosnowa i całej Gminy Czosnów. Brak odpowiednio głębokiego ugięcia łuku, to nie tylko skutki dla bezpieczeństwa ruchu na S7, ale przede wszystkim brak drogi dodatkowej po północnej stronie S7 na wysokości Czosnowa. Zdaniem wielu członków Komitetu powinna być zrealizowana droga dodatkowa po północnej stronie S7 (od strony Czosnowa) – na odcinku rondo Węzła Czosnów – rondo Dębina – droga powiatowa (ul. Warszawska). Inaczej Czosnowowi i Gminie Czosnów mogą grozić poważne utrudnienia komunikacyjne w trakcie budowy S7 oraz sytuacjach kryzysowych (wypadkowych) i awaryjnych. Doświadczyliśmy tego w ostatnich dniach sierpnia, gdyż na S7 zdarzył się poważny wypadek i doświadczamy tych utrudnień w codziennych godzinach szczytowych, gdy bardzo trudno włączyć się do ruchu lub przejść na drugą stronę ul. Warszawskiej. W tej sprawie zabrał głos Pan Filip Piasecki, który uznał, że kwestia boiska nie może być ceną za wieloletnią uciążliwość, która może czekać Czosnów w aktualnym wydaniu projektu S7. Droga dodatkowa po północnej stronie S7 to zbyt ważny interes mieszkańców Czosnowa i Gminy Czosnów. Wariant projektu Węzła Czosnów zakłada także likwidację jednego z domostw Czosnowa, jeśli aktualny wariant byłby zrealizowany.

Idąc dalej, kolejny newralgiczny punkt to przerwanie ciągłości drogi dodatkowej na wysokości Palmir – Łomna. Jest to zdaniem Przewodniczącego i wielu członków Komitetu absolutnie nie do przyjęcia. Rozwiązanie to powoduje, że cały ruch może koncentrować się na drodze powiatowej na odcinku od Łomnej (skrzyżowanie naprzeciw Kościoła) do Łomnej Las. Do tego problematyczne w sensie komunikacyjnym są przyszłe skutki, na wysokości Łomnej Las, gdzie zgodnie z uchwalonym planem miejscowym powstanie obustronne  wielkopowierzchniowe centrum handlowo – logistyczne oraz obustronne miasteczko – osiedle liczone na wiele tysięcy mieszkańców. Pytanie, jak rozładować ruch, jaki będzie generowało to miejsce w przyszłości bliższej lub dalszej? Zgodnie z aktualnym projektem służyć temu ma Węzeł Palmiry lub daleki Węzeł Kiełpin, a właściwie Łomianki. Przy przerwanym biegu drogi dodatkowej w Łomnej, łatwo sobie wyobrazić, że ruch skoncentruje się we wsi Łomna, Łomna Las i Pieńków. Przewodniczący stwierdził, że Komitet powinien podjąć działaniu w celu udrożnienia przebiegu drogi dodatkowej Łomna- Łomna Las i być może zmianie funkcji Węzła Pieńsków z MOP-u na węzeł ogólnodostępny. Inne problemy tego odcinka od Węzła Pieńków polegają na wejściu terenu inwestycji S7 na tereny zainwestowane przez firmy po południowej stronie S7 tereny. Sprawę komplikuje fakt, że Węzeł Kiełpin jest odległy, a strona północna jest również w części zainwestowana.

Inny problem, zdaniem Przewodniczącego, generalnie nie rozważany jeszcze i nieznany szerzej to skutek wyboru Wariantu II z liczbą 1 po kropce, co oznacza, że od Czosnowa do Bemowa nawierzchnia z bitumicznej – asfaltowej  zmieni się na betonową. Powstają pytanie o skutki tego rozwiązania. Czy nagła zmiana nie przyczyni się do wzrostu wypadków i spadku bezpieczeństwa? Czy nie wzrośnie hałaśliwość S7? Zdaniem Komitetu może tak być.

Ostatni problem, wyrażony w opinii przedstawiciela firm to standard dróg dodatkowych wzdłuż S7 – proponowane w projektach są drogi pozastandardowe – Komitet nie ustąpi w działaniach na rzecz uzyskania standardu drogi publicznej z ciągiem pieszo – rowerowym – zwłaszcza, że GDDKiA zaplanowała poruszanie się po nich autobusów komunikacji publicznej podlegającej specjalnym rygorom bezpieczeństwa, dyslokując z S7 autobusy komunikacji publicznej. Problem ten został bardzo słusznie wywołany.

Na tym zakończono prezentację i analizę odcinka Czosnów – Kiełpin oraz spotkanie Komitetu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *